Zwycięskie projekty VII edycji Konkursu wiedzy o Mazowszu



I miejsce - Sport i rekreacja, czyli jak Kowalski odpoczywa, Społeczna Szkoła Podstawowa nr 26 im. prof. Jigoro Kano STO w Warszawie


Ciekawe i różnorodne działania projektowe realizujące wybrany aspekt (aktywny wypoczynek) tematu przewodniego VII edycji Konkursu, m.in. wywiad z psychologiem sportu, badania ankietowe, lekcje wychowania fizycznego dla młodszych klas według scenariusza uwzględniającego gry z dawnych lat, mapa miejsc do wakeboardingu. Na wyróżnienie zasługuje umiejętne ukazanie dawności i współczesności  oraz oryginalność produktów takich jak paszport poszukiwacza rekreacji. 


https://padlet.com/mredaszkamadej/sport-i-rekreacja-czyli-jak-kowalski-odpoczywa-baqorxxoplpbg8ut




 

 

 

II miejsce - Turystyka jako element życia mieszkańców Mazowsza na przykładzie wybranych atrakcji regionu, Prywatna Szkoła Podstawowa nr 62 im. Joanny Kolasińskiej w Warszawie

Oryginalny i interesujący projekt skoncentrowany na turystyce w kontekście życia codziennego Mazowsza. Zagadnienia zostały ładnie zaprezentowane na stronie internetowej, co świadczy o wysokich kompetencjach uczniów z zakresu technologii informacyjno – komunikacyjnej. Całość wzbogacona jest o interaktywne prezentacje, filmy, wywiady z mieszkańcami, nagrania legend oraz zdjęcia z odwiedzonych w trakcie realizacji projektu miejsc w Warszawie i okolicach.

https://sites.google.com/psp62.pl/turystyka-jako-element-ycia-mi/strona-g%C5%82%C3%B3wna

 






III miejsce - Podróż po dawnym Mazowszu, Szkoła Podstawowa z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Kornela Makuszyńskiego nr 3 w Płocku

Interesujący pomysł na przedstawienie warunków życia codziennego na mazowieckiej wsi kilkadziesiąt lat temu, m.in. poprzez narrację w pierwszej osobie. W twórczy sposób zostały wykorzystane informacje zdobyte w okolicznych muzeach i bibliotekach. Produkty mogą stanowić pomoc dydaktyczną podczas rozmów o regionie np. książka kucharska Przepiśnik z dawnych lat, gry stworzone w aplikacjach internetowych Wordwall  i LearningApps.

https://www.canva.com/design/DAGcR3q1aOw/inlpnznheWhOeJYCbyE6BQ/edit

https://www.canva.com/design/DAGcMSOB588/tsW2Vcf_3gyWHEvMXvdBLA/edit










 

 

WYRÓŻNIENIA

  • wyróżnienieDzień jak co dzień - dawniej i dziś, Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Bulkowie


W projekcie uczniowie podjęli wiele działań i uzyskali ciekawe rezultaty. Do realizacji zadań wykorzystali m.in. zasoby muzeum etnograficznego znajdującego się obok szkoły. Wśród produktów  na uwagę zasługują: prezentacja multimedialna o dawnych przedmiotach codziennego użytku, film Pranie, lekcja matematyki z kroczkiem. Grupa projektowa podzieliła się zdobytą wiedzą z kolegami
z młodszych klas. Zebrała też relacje od starszych mieszkańców swojej miejscowości.

https://padlet.com/mgodziemska/dzie-jak-co-dzie-dawniej-i-dzi-ncthia1sa81vv3cy

 

 

 

  • wyróżnienie - Barwy mazowieckiej codzienności, Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 343 im. Matki Teresy z Kalkuty w Warszawie

Działania projektowe dobrze zaplanowane, począwszy od wycieczki do Muzeum Warszawy, która stała się źródłem wiedzy i inspiracji do dalszych poczynań, takich jak malowanie glinianych naczyń według wzorów utrwalonych na fotografiach, aż po prowadzenie zajęć (z wątkiem plastycznym) dla klas młodszych. Zespół projektowy przeprowadził wywiady na temat życia codziennego z rodzicami i innymi uczniami. Ciekawie wypada zestawienie wywiadu z tatą i wywiadów z młodszymi kolegami ze szkoły.

https://padlet.com/barwymazowieckiejcodziennosci/barwy-mazowieckiej-codzienno-ci-11ik80f5w34622tf

 

 

 

  •  wyróżnienie - Pasjonująca codzienność ziemi płońskiej, Szkoła Podstawowa nr 3 im. Stanisława Wyspiańskiego w Płońsku


Projekt realizuje temat przewodni poprzez ukazanie życia codziennego w Płońsku w okresie przedwojennym. Prezentuje dużo działań grupy projektowej, w tym wizytę w Domu Pamięci i Pracowni Dziejów Miasta. Rezultaty świadczą o dużym zaangażowaniu uczennic w prace projektowe
np. spotkanie z lokalnym poetą, warsztaty przedwojennej mody,  lapbook, prelekcja o przedwojennym Płońsku dla piątoklasistów. Do upowszechniania rezultatów wykorzystano Instagram

https://www.instagram.com/p/DDz74bVINAj/

 

 

 

  • wyróżnienie - Ewolucja transportu na Mazowszu - od życia codziennego bez samochodów
    do nowoczesnych technologii w komunikacji miejskiej,
    Szkoła Podstawowa nr 138 z Oddziałami Integracyjnymi im. Józefa Horsta w Warszawie


Projekt w oryginalny sposób realizuje temat przewodni konkursu. Na uwagę zasługują różnorodne działania i efekty realizacji np.: wycieczki uczniów do Muzeum Motoryzacji, Pojazdów Konnych, Łowiectwa i Jeździectwa, czy do Instytutu Lotnictwa. Różnorodne produkty projektowe: prezentacja, quizy, plakaty, zajęcia w klasach młodszych. Ciekawym pomysłem było przeprowadzenie rozmowy
z kolekcjonerem gadżetów z zakresu komunikacji.

https://liblink.pl/w5zd1tHyV7

 

 

 

 

  • wyróżnienie - Mazowiecka codzienność w tekstach literackich i publicystycznych, Szkoła Podstawowa w Starych Proboszczewicach


Ciekawy pomysł na projekt zrealizowany w bardzo prosty sposób. Źródła informacji o codzienności Mazowsza stanowiły teksty kultury: poezja, piosenki oraz teksty publicystyczne. Adekwatny sposób wykorzystania AI – zobrazowanie informacji wynikających z analizowanych tekstów. Ładna prezentacja projektu w serwisie Canva. Na uwagę zasługują wnioski sformułowane na przyszłość dotyczące codzienności Mazowsza.

https://spproboszczewice.pl/index.php/pl/kontakt/1352-konkurs-wiedzy-o-mazowszu