Konkurs wiedzy o Mazowszu – zwycięskie projekty V edycji

I miejsce

Warszawa innowacyjnie zielona


Wyjątkowa kreatywność zespołu realizującego projekt przejawia się m.in. w założeniu organizacji OLAF oraz społecznej aktywności uczniów. Na szczególną uwagę zasługują takie akcje, jak Szkolny dzień bez śladu węglowego, Dzień zielonej doniczki oraz warsztaty ekologiczne dla przedszkolaków. Efekty przedstawione zostały na atrakcyjnie wykonanej stronie internetowej projektu. Więcej





II miejsce


Wzdłuż mazowieckiej Wisły


Ciekawy projekt badawczy, który zwraca uwagę na rolę korytarzy ekologicznych i ich powiązań z najdłuższym korytarzem, jakim jest Wisła. Grupa projektowa zdobywała informacje na temat wędrówek zwierząt poprzez prowadzenie obserwacji bezpośrednich. Zaprojektowała własny ekokorytarz i zaprezentowała pomysł w urzędzie dzielnicy Białołęka. Więcej







III miejsce


Dwa projekty zespołów uczniowskich z tej samej szkoły wyróżniające się oryginalnym sposobem realizacji.


Wrzosowe wiedźmy z Wrzosówki


Uczniowie obserwowali, które gatunki roślin występują na wydmach, zbierali zioła, stworzyli zielnik z opisem właściwości danej rośliny i podzielili się wiedzą na temat obszarów chronionych z młodszymi kolegami. Więcej



Drugie życie kartki – mazowiecka przyroda


Realizacja tematu przewodniego ma charakter proekologiczny: uczniowie wykonali papier czerpany i zrobili z niego nowe kartki. Ozdobili je rysunkami przedstawiającymi przyrodę najbliższej okolicy. Więcej






wyróżnienie


„Ja nie chcę wiele: Ciebie i zieleń” - Zielone wzgórze Bronka


Projekt zaplanowany i zrealizowany zgodnie z metodologią STEAM. Uwzględniono etapy STEAM: Nauka – wyszukiwanie lokalnych miejsc związanych z ochroną przyrody; Technologia – obróbka informacji za pomocą narzędzi TIK; Inżynieria – stworzenie gry planszowej; Sztuka – wykorzystanie wierszy Broniewskiego; Matematyka – gra planszowa zawierająca zadania matematyczne. Więcej





wyróżnienie


Warszawa-jestem eko. Co Warszawa robi by być eko?


Uczniowie samodzielnie zbadali, co w kwestii zalesiania terenów miejskich zostało zrobione i proponują dalsze kroki, które powinny być podejmowane w przyszłości. Do takich wniosków doprowadziła ich analiza korzyści płynących z walorów przyrodniczych oraz ankieta przeprowadzona wśród uczniów. Więcej





wyróżnienie


Nasza puszcza - Poznajemy tajemnice Kampinoskiego Parku Narodowego


Zespół projektowy przeprowadził wieloaspektową eksplorację tematu, obejmującą walory przyrodnicze i kulturowe pobliskiego parku narodowego. Imponuje różnorodność i wielość podejmowanych działań i rezultaty o dużej wartości dydaktycznej. Ciekawostką jest subiektywny TOP 10 Puszczy Kampinoskiej z informacjami w czterech językach. Więcej





wyróżnienie


„Piękna nasza Polska cała, piękna żyzna i wspaniała (…), lecz najmilsze i najzdrowsze przecież człeku jest Mazowsze”


Uczniowie zajęli się zagadnieniami związanymi z przyrodą, w tym Odnawialnymi Źródłami Energii. Na uwagę zasługuje sposób prezentacji zebranych informacji oraz podjętych działań, takich jak np. sprzątanie lasu, przygotowanie strony internetowej czy audycji w szkolnym radiowęźle. Pomysłowość grupy widoczna jest w sposobie upowszechniania rezultatów. Więcej





wyróżnienie


„Piękne jesteś, Mazowsze...”


Oryginalne ujęcie tematu przewodniego konkursu poprzez połączenie tematyki przyrodniczej z literaturą. Przygotowanie wieczorku poetyckiego na temat walorów przyrodniczych Mazowsza ukazuje zmysł artystyczny uczniów, wrażliwość estetyczną oraz zainteresowanie naturą. Praca interdyscyplinarna, angażująca uczniów z różnych klas, zaprezentowana szerszej publiczności. Więcej