Rozpoczynamy nabór do VIII edycji „Konkursu wiedzy o Mazowszu” – interdyscyplinarnego, wieloetapowego przedsięwzięcia skierowanego do uczniów klas IV–VIII szkół podstawowych oraz ich nauczycieli – opiekunów.
Wiedza uczestników zostanie sprawdzona w indywidualnych eliminacjach pisemnych na trzech etapach: szkolnym, regionalnym i wojewódzkim. Wcześniej uczniowie będą pracować zespołowo nad projektami edukacyjnymi.
Na zwycięzców czekają dodatkowe punkty w rekrutacji do szkół średnich oraz nagrody pieniężne za najlepsze projekty.
Temat przewodni VIII edycji to „Mazowsze – serce Polski. 500-lecie włączenia Mazowsza do Królestwa Polskiego”. Przypomina o ważnym jubileuszu, ale również inspiruje do refleksji nad pięcioma stuleciami wspólnych dziejów, bogactwem kulturowym i społecznym Mazowsza oraz jego rolą jako historycznego i współczesnego centrum w różnych aspektach: politycznym, gospodarczym, kulturowym, intelektualnym, administracyjnym.
Zgłoszenia do Konkursu przyjmujemy od 1 do 20 października 2025 r.
Kontakt e-mail
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
lub tel. 692526891
Dokumenty do pobrania
- Załącznik 1. Program merytoryczny
- Załącznik 5. Protokół oceny projektów
Uroczyste podsumowani VII edycji „Konkursu wiedzy o Mazowszu” oraz IX edycji konkursu dla nauczycieli „Lekcje o Mazowszu” odbyło się w dniu 16 czerwca 2025 r. w Basenie Artystycznym Warszawskiej Opery Kameralnej.
Tematem przewodnim obu przedsięwzięć w tym roku szkolnym były „Życie codzienne na Mazowszu”.
Do „Konkursu wiedzy o Mazowszu” zgłosiły się 53 szkoły z rejonu działania wszystkich Wydziałów MSCDN. Zadeklarowały one realizację 111 projektów z udziałem 446 uczniów. Do końca doprowadzone zostało 86 projektów. Opiekę nad zrealizowanymi projektami sprawowało 45 nauczycieli oraz nieujęci w tej statystyce nauczyciele wspomagający (więcej faktów w prezentacji podsumowującej VII edycję).
Uczestnicy obu Konkursów odebrali dyplomy, nagrody rzeczowe oraz gratulacje od Anny Brzezińskiej - członka Zarządu Województwa Mazowieckiego, Pawła Martofla - Dyrektora Departamentu Kultury, Promocji i Turystyki oraz Jarosława Zaronia - Dyrektora Mazowieckiego Samorządowego Doskonalenia Nauczycieli.
Podsumowanie Konkursu Wiedzy o Mazowszu - rok szkolny 2024/2025 (plik w formacie PDF)
I miejsce - Sport i rekreacja, czyli jak Kowalski odpoczywa, Społeczna Szkoła Podstawowa nr 26 im. prof. Jigoro Kano STO w Warszawie
Ciekawe i różnorodne działania projektowe realizujące wybrany aspekt (aktywny wypoczynek) tematu przewodniego VII edycji Konkursu, m.in. wywiad z psychologiem sportu, badania ankietowe, lekcje wychowania fizycznego dla młodszych klas według scenariusza uwzględniającego gry z dawnych lat, mapa miejsc do wakeboardingu. Na wyróżnienie zasługuje umiejętne ukazanie dawności i współczesności oraz oryginalność produktów takich jak paszport poszukiwacza rekreacji.
https://padlet.com/mredaszkamadej/sport-i-rekreacja-czyli-jak-kowalski-odpoczywa-baqorxxoplpbg8ut
Nagrody
| 1. | Sport i rekreacja, czyli jak Kowalski odpoczywa - Społeczna Szkoła Podstawowa nr 26 im. prof. Jigoro Kano STO w Warszawie |
| 2. | Turystyka jako element życia mieszkańców Mazowsza na przykładzie wybranych atrakcji regionu - Prywatna Szkoła Podstawowa nr 62 im. Joanny Kolasińskiej w Warszawie |
| 3. | Podróż po dawnym Mazowszu - Szkoła Podstawowa z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Kornela Makuszyńskiego nr 3 w Płocku |
Wyróżnienia
| - | Dzień jak co dzień- dawniej i dziś - Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Bulkowie |
| - | Barwy mazowieckiej codzienności - Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 343 im. Matki Teresy z Kalkuty w Warszawie |
| - | Pasjonująca codzienność ziemi płońskiej - Szkoła Podstawowa nr 3 im. Stanisława Wyspiańskiego w Płońsku |
| - | Ewolucja transportu na Mazowszu - od życia codziennego bez samochodów do nowoczesnych technologii w komunikacji miejskiej - Szkoła Podstawowa nr 138 z Oddziałami Integracyjnymi im. Józefa Horsta w Warszawie |
| - | Mazowiecka codzienność w tekstach literackich i publicystycznych - Szkoła Podstawowa w Starych Proboszczewicach |
Z udziałem Marszałka Województwa Mazowieckiego i Dyrektora Jarosława Zaronia w Mazowieckim Teatrze Muzycznym w Warszawie odbyła się uroczystość podsumowująca tegoroczne edycje dwóch sztandarowych przedsięwzięć z zakresu edukacji regionalnej dla uczniów i nauczycieli województwa mazowieckiego.
Tematem przewodnim obu przedsięwzięć w tym roku były „Kobiety Mazowsza”.
Uczestnicy obu Konkursów odebrali z rąk Marszałka i Dyrektora MSCDN dyplomy, nagrody rzeczowe oraz gratulacje.
W tym roku do Konkursu wiedzy o Mazowszu zgłosiło się 45 szkół z rejonu działania wszystkich Wydziałów MSCDN. Zadeklarowały one realizację 88 projektów z udziałem 355 uczniów. Do końca doprowadzone zostało 67 projektów, spośród których zwycięskie wyłoniła Wojewódzka Komisja Konkursu „Wiedzy o Mazowszu” (zob. poniżej). Natomiast do rywalizacji indywidualnej w tym konkursie stanęło 243 uczniów, z czego 18 ukończyło Konkurs z tytułem laureata, a 23 z tytułem finalisty. Oni również odebrali zaświadczenia oraz nagrody od Marszałka Województwa Mazowieckiego i Dyrektora Mazowieckiego Samorządowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Uhonorowani zostali także nauczyciele opiekunowie oraz członkowie komisji konkursowej.
NAGRODY
I miejsce - Kobiecym okiem – kobiety Mazowsza wczoraj i dziś oraz Siła kobiet – zwykłe i niezwykłe kobiety Mazowsze
Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 343 im. Matki Teresy z Kalkuty
Projekty zostały przygotowane przez dwa zespoły uczniów pracujących pod opieką tej samej nauczycielki. W wielopłaszczyznowy sposób realizują zaplanowane cele: poprzez stworzenie lalki -reprezentującej postać kobiety Mazowsza, wycieczki śladami wybranych bohaterek, zajęcia dla młodszych klas, przygotowanie artykułów do gazetki szkolnej. Dobrze udokumentowane działania na platformie Padlet, w tym wywiady z postaciami historycznymi oraz filmiki przedstawiające etapy realizacji projektu, prezentują oryginalność ujęcia tematu przewodniego. Poprzez ciekawy dobór bohaterek, nie tylko edukują, ale również inspirują młodych ludzi do działania, pokazując, że każdy może mieć wpływ na historię swojego regionu.
II miejsce - Siła jest kobietą, czyli o znanych i mniej znanych „MAZOWSZANKA”
Szkoła Podstawowa z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Kornela Makuszyńskiego nr 3 w Płocku
Starannie przygotowane wieloetapowe przedsięwzięcie łączące w sobie edukację z różnych dziedzin na temat znanych i mniej znanych kobiet związanych z Płockiem. Wykorzystuje multimedialne narzędzia, takie jak zdjęcia, filmy i dźwięk, co przyciąga uwagę odbiorców. Różnorodność działań projektowych, w tym własnoręcznie wykonane plansze tematyczne Kamishibai, gra terenowa, scenki teatralne czy pomysł na nietuzinkową i angażującą sesję zdjęciową, wpływają na wyjątkowość projektu.
III miejsce Feminarium Manifesto
Społeczna Szkoła Podstawowa nr 26 im. Jigoro Kano w Warszawie
Projekt wyróżnia się kompleksowym podejściem do współczesnej problematyki w odniesieniu do tematu przewodniego. Zamierzony przez grupę projektową efekt został osiągnięty dzięki przeprowadzeniu ankiet oraz wywiadów z mieszkankami Warszawy, w tym z nauczycielkami. Innowacyjne działania projektowe grupa zaprezentowała na stworzonej specjalnie do tego przedsięwzięcia stronie internetowej. Zamieszczone są tam pliki audio z dokumentacją wywiadów. Inicjatywa nie tylko wzbogaca wiedzę uczestników na temat kobiet Mazowsza, lecz także buduje świadomość społeczną na temat roli kobiet we współczesnym społeczeństwie.
WYRÓŻNIENIA
wyróżnienie – Kobiece oblicze Błonia
Szkoła Podstawowa nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi im. Janusza Korczaka w Błoniu
Zespół projektowy przeprowadził badania statystyczne, a następnie zogniskował działania wokół kobiet związanych z lokalną społecznością. Uwagę zwraca wykorzystanie różnorodnych materiałów źródłowych, takich jak np. rocznik statystyczny, Archiwum Historii Mówionej, czy wywiady. Rezultaty opublikowane zostały na blogu, stronie szkoły oraz w lokalnej gazecie.
wyróżnienie - Maria Skłodowska-Curie – matka, żona, noblistka
Szkoła Podstawowa nr 2 im. Kornela Makuszyńskiego w Legionowie
Uczniowie z koła naukowego im. Marii Curie Skłodowskiej w ciekawy sposób prześledzili wątki dotyczące życiorysu patronki podczas jej pobytu w Warszawie. Stworzyli film dokumentujący wycieczkę śladami noblistki. Jednym z kluczowych działań był wywiad z lekarką z Instytutu Onkologii dotyczący chorób nowotworowych i wykorzystania w ich leczeniu radioterapii.
wyróżnienie - Maria Skłodowska-Curie dla Mazowsza
Szkoła Podstawowa nr 112 Przymierza Rodzin im. św. Jana Pawła II w Warszawie
W ramach realizacji projektu uczniowie odwiedzili wiele miejsc związanych z życiem i działalnością Marii Skłodowskiej-Curie. W Pracowni Radiologicznej Instytutu Onkologii rozmawiali z panią fizyk o wpływie odkryć małżonków Curie w dziedzinie promieniotwórczości. Swoje działania przedstawili w interesującej formie – jako wiadomości dnia na temat noblistki.
wyróżnienie - Kobiece serce Mazowsza – poezja i inspiracje oraz Portrety poetek Mazowsza
Szkoła Podstawowa nr 312 im. Ewy Szelburg Zarembiny w Warszawie
Dwa zespoły projektowe połączyły siły i razem przygotowały wieczór poezji, muzyki oraz okolicznościowy wernisaż poświęcony czterem poetkom. Godna podkreślenia jest staranność aranżacji wydarzenia oraz dobór bohaterek – mało znanych lub wcale nieznanych, ale wartych zainteresowania ze względu na twórczość i związki z regionem. Wcielenie się uczniów w rolę bohaterek nadało wydarzeniu powagi i wpłynęło na podniosłość tego wydarzenia.
wyróżnienie - Helena Mordak – twórczyni piękna za pomocą słów. Nauczycielka, poetka, regionalistka
Projekt prezentuje zasługi lokalnej poetki – Heleny Mordak. Grupa projektowa wykorzystała do realizacji zadania formę wywiadu. W rozmowie uczestniczyli syn i córka poetki, którzy poprzez swoje wspomnienia oraz prezentację rodzinnych pamiątek przybliżyli osobowość i twórczość matki. Efekty zaprezentowane zostały społeczności szkolnej oraz rodzicom i gościom podczas wigilijnego wieczoru poetycko-muzycznego.
Nagrody
| 1. | Kobiecym okiem – kobiety Mazowsza wczoraj i dziś oraz Siła kobiet – zwykłe i niezwykłe kobiety Mazowsza, Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 343 im. Matki Teresy z Kalkuty w Warszawie |
| 2. | Siła jest kobietą, czyli o znanych i mniej znanych „MAZOWSZANKA”, Szkoła Podstawowa z Oddziałami Dwujęzycznymi nr 3 im. Kornela Makuszyńskiego w Płocku |
| 3. | Feminarium Manifesto, Społeczna Szkoła Podstawowa nr 26 im. Jigoro Kano w Warszawie |
Wyróżnienia
| - | Kobiece oblicze Błonia, Szkoła Podstawowa Nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi im. Janusza Korczaka w Błoniu |
| - | Maria Skłodowska-Curie – matka, żona, noblistka, Szkoła Podstawowa nr 2 im. Kornela Makuszyńskiego w Legionowie |
| - | Maria Skłodowska-Curie dla Mazowsza, Szkoła Podstawowa nr 112 Przymierza Rodzin im. św. Jana Pawła II w Warszawie |
| - |
Kobiece serce Mazowsza – poezja i inspiracje oraz Portrety poetek Mazowsza, Szkoła Podstawowa nr 312 im. Ewy Szelburg-Zarembiny w Warszawie |
| - | Helena Mordak – twórczyni piękna za pomocą słów. Nauczycielka, poetka, regionalistka, Publiczna Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Wolanowie |

Zwieńczeniem tegorocznej edycji Konkursu było spotkanie z Marszałkiem Województwa Mazowieckiego podczas uroczystego podsumowania mazowieckich przedsięwzięć z zakresu edukacji regionalnej – Konkursu wiedzy o Mazowszu i konkursu Lekcje o Mazowszu. Uroczystość miała miejsce w dniu 15 czerwca br. Mazowieckim Teatrze Muzycznym w Warszawie.
I miejsce
Warszawa innowacyjnie zielona
Wyjątkowa kreatywność zespołu realizującego projekt przejawia się m.in. w założeniu organizacji OLAF oraz społecznej aktywności uczniów. Na szczególną uwagę zasługują takie akcje, jak Szkolny dzień bez śladu węglowego, Dzień zielonej doniczki oraz warsztaty ekologiczne dla przedszkolaków. Efekty przedstawione zostały na atrakcyjnie wykonanej stronie internetowej projektu. Więcej
II miejsce
Wzdłuż mazowieckiej Wisły
Ciekawy projekt badawczy, który zwraca uwagę na rolę korytarzy ekologicznych i ich powiązań z najdłuższym korytarzem, jakim jest Wisła. Grupa projektowa zdobywała informacje na temat wędrówek zwierząt poprzez prowadzenie obserwacji bezpośrednich. Zaprojektowała własny ekokorytarz i zaprezentowała pomysł w urzędzie dzielnicy Białołęka. Więcej
III miejsce
Dwa projekty zespołów uczniowskich z tej samej szkoły wyróżniające się oryginalnym sposobem realizacji.
Wrzosowe wiedźmy z Wrzosówki
Uczniowie obserwowali, które gatunki roślin występują na wydmach, zbierali zioła, stworzyli zielnik z opisem właściwości danej rośliny i podzielili się wiedzą na temat obszarów chronionych z młodszymi kolegami. Więcej
Drugie życie kartki – mazowiecka przyroda
Realizacja tematu przewodniego ma charakter proekologiczny: uczniowie wykonali papier czerpany i zrobili z niego nowe kartki. Ozdobili je rysunkami przedstawiającymi przyrodę najbliższej okolicy. Więcej
wyróżnienie
„Ja nie chcę wiele: Ciebie i zieleń” - Zielone wzgórze Bronka
Projekt zaplanowany i zrealizowany zgodnie z metodologią STEAM. Uwzględniono etapy STEAM: Nauka – wyszukiwanie lokalnych miejsc związanych z ochroną przyrody; Technologia – obróbka informacji za pomocą narzędzi TIK; Inżynieria – stworzenie gry planszowej; Sztuka – wykorzystanie wierszy Broniewskiego; Matematyka – gra planszowa zawierająca zadania matematyczne. Więcej
wyróżnienie
Warszawa-jestem eko. Co Warszawa robi by być eko?
Uczniowie samodzielnie zbadali, co w kwestii zalesiania terenów miejskich zostało zrobione i proponują dalsze kroki, które powinny być podejmowane w przyszłości. Do takich wniosków doprowadziła ich analiza korzyści płynących z walorów przyrodniczych oraz ankieta przeprowadzona wśród uczniów. Więcej
wyróżnienie
Nasza puszcza - Poznajemy tajemnice Kampinoskiego Parku Narodowego
Zespół projektowy przeprowadził wieloaspektową eksplorację tematu, obejmującą walory przyrodnicze i kulturowe pobliskiego parku narodowego. Imponuje różnorodność i wielość podejmowanych działań i rezultaty o dużej wartości dydaktycznej. Ciekawostką jest subiektywny TOP 10 Puszczy Kampinoskiej z informacjami w czterech językach. Więcej
wyróżnienie
„Piękna nasza Polska cała, piękna żyzna i wspaniała (…), lecz najmilsze i najzdrowsze przecież człeku jest Mazowsze”
Uczniowie zajęli się zagadnieniami związanymi z przyrodą, w tym Odnawialnymi Źródłami Energii. Na uwagę zasługuje sposób prezentacji zebranych informacji oraz podjętych działań, takich jak np. sprzątanie lasu, przygotowanie strony internetowej czy audycji w szkolnym radiowęźle. Pomysłowość grupy widoczna jest w sposobie upowszechniania rezultatów. Więcej
wyróżnienie
„Piękne jesteś, Mazowsze...”
Oryginalne ujęcie tematu przewodniego konkursu poprzez połączenie tematyki przyrodniczej z literaturą. Przygotowanie wieczorku poetyckiego na temat walorów przyrodniczych Mazowsza ukazuje zmysł artystyczny uczniów, wrażliwość estetyczną oraz zainteresowanie naturą. Praca interdyscyplinarna, angażująca uczniów z różnych klas, zaprezentowana szerszej publiczności. Więcej
Uroczyste podsumowanie Konkursu nastąpiło w dniu 15 czerwca br. podczas gali mazowieckich przedsięwzięć z zakresu edukacji regionalnej.
Z uwagi na wątek tematyczny gali, tj. Mazowsze w Europie, na spotkanie zaproszeni zostali również laureaci V i VI edycji konkursu Lekcje o Mazowszu oraz przedstawiciele sieci Jastrzębich Szkół.
Do licznie zgromadzonych w siedzibie MSCDN w Warszawie uczestników gali adresowane były:
- wystąpienia p. Krystyny Muchy - Dyrektor Wydziału Kształcenia Ogólnego Kuratorium Oświaty w Warszawie oraz p. Izabeli Stelmańskiej – Zastępcy Dyrektora Departamentu Kultury, Promocji i Turystyki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie,
- wykład ekspercki na temat Europy regionów, ambasadora Jana Truszczyńskiego,
- informacja Iwony Moczydłowskiej o rezultatach konkursów i projektów, w tym IV edycji Konkursu wiedzy o Mazowszu,
- wystąpienia gości: znanego aktora Olgierda Łukaszewicza - założyciela Fundacji im. Bogusława Jastrzębowskiego My obywatele Unii Europejskiej oraz Alicji Wejner - autorki książki o W.B. Jastrzębowskim.
W spotkaniu uczestniczyła również prof. Elżbieta Jastrzębowska – praprawnuczka W.B. Jastrzębowskiego.
Podczas gali wyemitowany został film z udziałem uczniów, którzy zrealizowali najlepsze projekty tej edycji.
Uczniowie i nauczyciele odebrali dyplomy i upominki ufundowane przez Samorząd Województwa Marszałkowskiego.
„Takie spotkanie to wspaniała okazja do wymiany doświadczeń pomiędzy uczestnikami różnych przedsięwzięć MSCDN z zakresu edukacji regionalnej” -podsumowała na zakończenie p. Teresa Makulska - zastępca Dyrektora Mazowieckiego Samorządowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli.
Podsumowanie Konkursu wiedzy o Mazowszu - rok szkolny 2021/2022 (plik w formacie PDF)
Nagrody
| 1. | Warszawa innowacyjnie zielona, Społeczna Szkoła Podstawowa nr 26 im. Jigoro Kano w Warszawie |
| 2. | Wzdłuż mazowieckiej Wisły - najdłuższego ekokorytarza, Szkoła Podstawowa nr 257 im. prof. Mariana Falskiego w Warszawie |
| 3. | Wrzosowe wiedźmy z Mostówki oraz Drugie życie kartki – mazowiecka przyroda - Szkoła Podstawowa nr 1 im. Adama Mickiewicza w Wyszkowie |
Wyróżnienia
| - | „Ja nie chcę wiele: Ciebie i zieleń” – Zielone Wzgórze Bronka - Szkoła Podstawowa nr 17 im. Tadeusza Kościuszki w Płocku; |
| - | Nasza puszcza - Poznajemy tajemnice Kampinoskiego Parku Narodowego - Szkoła Podstawowa Nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi im. Janusza Korczaka w Błoniu |
| - | „Piękna nasza Polska cała, piękna żyzna i wspaniała (…), lecz najmilsze i najzdrowsze przecież człeku jest Mazowsze - Szkoła Podstawowa nr 215 im. Piotra Wysockiego w Warszawie |
| - | „Piękne jesteś Mazowsze...”- Szkoła Podstawowa nr 20 im. Władysława Broniewskiego w Płock |
| - | Warszawa - jestem eko. Co Warszawa robi by być bardziej eko? - Szkoła Podstawowa nr 216 z Oddziałami Integracyjnymi Klonowego Liścia w Warszawie |
I miejsce
Z Płocka przez Mazowsze do Europy
Interdyscyplinarny projekt oparty na działaniach związanych z edukacją regionalną, wpisany w temat przewodni Konkursu ideą „co wyróżnia nasze miasto na tle Europy”. Na uwagę zasługują rezultaty działań uczniów, odwołujące się do ich kreatywności oraz kompetencji językowych i medialnych (autorskie teksty i zdjęcia, komiks w języku angielskim). Dodatkowym atutem jest reportaż, do udziału w którym młodzież zaprosiła znanych mieszkańców Płocka.
Więcej
II miejsce
Nie było nas był las, nie będzie nas będzie las
Projekt łączy elementy praktycznej i teoretycznej edukacji ekologicznej (wiedza o lesie) z postacią Wojciecha Jastrzębowskiego, prekursora integracji europejskiej i jednocześnie przyrodnika, pioniera budowania wrażliwości i troski o środowisko naturalne człowieka. Rezultaty zostały udokumentowane w sposób interesujący i kreatywny, oparty na ciekawie zaprojektowanej stronie internetowej projektu. Na uwagę zasługuje link do oryginału Konstytucji dla Europy (Polona).
Więcej
III miejsce
Świat bez wojen - wizjonerska koncepcja zjednoczonej Europy autorstwa Wojciecha Bogumiła Jastrzębowskiego
Mistrzowsko zaplanowany projekt badawczy wpisujący się w temat przewodni Konkursu. Cele sformułowane z punktu widzenia uczniów, odpowiednio dobrane działania (ankieta, film, test, ankieta) i sposób ewaluacji (wyniki testu i ankiety). Przemyślana konstrukcja produktu głównego, czyli filmu zwracającego uwagę starannie dobranymi zdjęciami, tekstem informacyjnym i nagraniami z miejsc związanych z bohaterem. Dokumentacja projektu na dedykowanej stronie internetowej.
wyróżnienie
Mało znani patroni warszawskich ulic
Uczniowie poznawali postaci warszawiaków i warszawianek, którzy przysłużyli się nie tylko dla Warszawy i Polski, ale również dla Europy. Pracę rozpoczęli od działań badawczych (pozyskanie informacji, przeprowadzenie sondy ulicznej), kończąc projekt realizacją filmu tematycznego – nagrywanego w miejscach, których dotyczy - i przygotowaniem pomysłowej gry planszowej. Uwagę zwracają rzetelnie opracowane i ciekawie zaprezentowane fakty z życia wybranych patronów ulic.
wyróżnienie
Mazowszanin - Europejczyk. Mazowsze bliskie mojemu sercu
Rezultaty projektu sięgają różnorodnych aspektów wiedzy o Mazowszu. Uczniowie przygotowali m.in. lapbooki, prezentacje tematyczne, prace plastyczne. Przedstawili efekty społeczności szkolnej w formie wystawy, wieczorka poetyckiego i filmu na stronie internetowej szkoły. Udowodnili, że Mazowsze zajmuje ważne miejsce w Europie, a przynależność do wspólnoty europejskiej daje nam szanse systematycznego rozwoju.
wyróżnienie
Mazowsze oczami młodego Europejczyka
Oryginalne ujęcie tematu łączące Europejski Rok Kolei 2021 - promujący kolej jako bezpieczny i zrównoważony środek transportu dla każdego - z edukacją europejską i regionalną. Uczennice zbadały możliwości zwiedzania Mazowsza Kolejami Mazowieckimi, Warszawską Koleją Dojazdową i Szybką Koleją Miejską. Efektem jest prezentacja tych atrakcji województwa mazowieckiego do których warto dojechać pociągiem.
wyróżnienie
Niezwykłe Europejki z Mazowsza
Projekt oparty na metodach poszukujących, łączący działania praktyczne i kreatywne: własnoręczne wykonanie lalek – postaci znanych Mazowszanek. Wypracowane rezultaty odwołują się również do edukacji europejskiej, wpisując podmioty badawcze projektu w tradycję i rozwój kultury, nauki i przemysłu Mazowsza i Europy. Fotograficzna forma sprawozdawcza z działań projektu ponadto może posłużyć jako instrukcja do działań dla osób zainteresowanych szyciem lalek.
wyróżnienie
Znane - nieznane Mazowsze
Wieloetapowe przedsięwzięcie z imponującą liczbą rezultatów o różnorodnej tematyce. Zastosowane przez uczniów metody i formy pracy odwołują się nie tylko do zdobywania i przekazywania wiedzy (gra edukacyjna, test online), ale także działań kreatywnych (filmy, reportaże, konkurs literacko – historyczny, wywiad radiowy, projekt okładki płyty). Niewątpliwym walorem projektu jest nie tylko jego wartość poznawcza, ale również duże oddziaływanie projektu.